نقش آخرین وام دهنده بانک مرکزی به بررسی تجارب کشورهای مختلف در حوزه بانکداری اسلامی می پردازد. بانکداری اسلامی نوعی بانکداری یا فعالیت بانکی است که با احکام اسلام (بهویژه مقرراتی برای مقابله با ربا و رباخواری) همخوانی دارد و در قالب اقتصاد اسلامی تعریف میشود. بانک یک نهاد حقوقی با فعالیتهایی در حوزه عملیاتهای پولی، مالی و اعتباری است. بانکداری نیز عبارت است از ارائه خدمات و عملیات بانکی مانند: سپردهپذیری نقل و انتقال پول سرمایه و اوراق بهادار اشخاص حقیقی و حقوقی و بهکارگیری آن وص
دکتر محمدحسین قوام و سیدمحمدصادق شاهچراغ
هشت گفتار در گونهشناسی رفتار رأیدهی ایرانیان در انتخابات ریاستجمهوری و مجلس شورای اسلامی بازخوانی انتخابات به منظور مطالعه روشمند انتخابات در آینده فهرست مطالب گفتار اول: الگوی ترجيحات سياسی در جامعه ايران گفتار دوم: آینده گفتمان در ایران گفتار سوم: انتخابات یازدهم ریاست جمهوری؛ کیفیت سیاستورزی گفتار چهارم: انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی؛ چرایی شکست اصولگرایان گفتار پنجم: انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری؛ نبرد گفتمانها گفتار ششم:
دکتر پرویز امینی
این کتاب که به همت اعضای هسته مکتب امام خمینی (ره) مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) به رشته تحریر درآمده است، تلاش کردهاست با ظرفیت روشهای موجود در علوم انسانی و علوم اسلامی و بهرهمندی از نظرات و تجارب پژوهشگران برجسته حوزه اندیشه رهبران انقلاب اسلامی، روشی منطقی را به جهت تحلیل منظومهای و نظاممند اندیشه رهبران انقلاب اسلامی برای فهم دقیق،راهبردی و کاربردی آن ارائه کند. این کتاب مشتمل بر ۵ بخش اصلی است: ۱) روش تحلیل منظومهای اندیشه رهبران انقلاب اسلامی ٢) ظرفیتشناسی روشهای متداول د
دکتر مجتبی باباخانی، علی جعفری هرستانی، محسن جوهری، محمد قائمی راد و سیدمصطفی موسوی
«نقطههای آغاز در تربیت انسان و جامعه مجاهد» شاید وقتی کلمه تربیت جهادی به گوشمان میرسد یاد تربیت بچههای جبهه و جنگ میافتیم؛ بچههایی که از همه زندگیشان گذشتند تا دین خدا حفظ شود. بچههایی که با ترک تمام تعلقاتشان رشد کردند و رشید شدند و در نهایت به عاقبتبهخیری رسیدند. شاید هم یاد بچههایی میافتید که برای کمک به مردم محروم به روستاها و مناطق دوردست میروند و برای آنها خانه و مسجد و... میسازند یا برای آنها کار فرهنگی میکنند. بله درست به ذهنتان میآید. همه این مواردی که در یاد شماست،
دکتر مصباحالهدی باقری، حجت الاسلام والمسلمین قاسمیان، حجت الاسلام والمسلمین قنبریان، دکتر...
جامعه شبکهای اشاره بهنوعی از جامعه دارد که مهمترین ساختارهایش متأثر از پیوند آحاد اجتماع، بهوسیله شبکههای اجتماعی و رسانهای در فضای مجازی شکل میگیرد. اثر حاضر ترجمه کتاب جامعه شبکهای یان وندایک از متفکران و نظریهپردازان مطرح جامعه شبکهای، کوششی است جهت نمایاندن تأثیرهای اجتماعی رسانههای نوین بهویژه در فضای مجازی، انبساط عموم نظامهای اجتماعی و درنهایت شکلگیری جامعهای جدید موسوم به جامعه شبکهای. مطالعه اثر حاضر به دانشجویان و متخصصان رشتههای علوم اجتماعی توصیه می شود.
یانون دایک / مترجم: علی آزادیاحمدآبادی
این کتاب در ده فصل آماده شده است. فصل نخست به برخی از نظریههای تغییر رفتار میپردازد. از آنجایی که هدف اصلی بازاریابی اجتماعی تغییر رفتارهای اجتماعی به منظور ایجاد بهبود و رفاه در جامعه است، آشنایی با این نظریات ضروری است. در فصل دوم تلاش شده است تا مفهوم بازاریابی، به شکل متفاوتی تعریف شود. شناخت مفهوم بازاریابی اجتماعی و سایر شاخههای بازاریابی زمانی میسر خواهد بود که پژوهشگر عمق بیشتری از مفهوم بازاریابی را استخراج کرده و آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. در فصل سوم مفهوم بازاریابی اجتماعی
دکتر سعید مسعودیپور
در مقطع چهل سالگی بزرگترین و پربسامدترین نیمه دوم قرن بیستم، که رشته های متعددی از جریان ها و حتی نظم سیاسی استراتژیک در منطقه و حتی جهان معاصر را بازتولید نمود، دو رویکرد بسان دو لبه قیچی سیاست، سرمایه اجتماعی گران سنگ نظام را پاره و رشته های باقی مانده امر اجتماعی ما را پنبه می کند. آینده را بدتر از امروز و امروز را بدتر از گذشته می نمایاند. رویکرد دوم، که آسیب شناسی آن کمتر مورد توجه و تقریر قرار گرفته است، خوش بینی، محافظه کاری، کتمان فقر و فساد و تبعیض باقی مانده از میراث نااجتماع
سید مجید امامی
منطق رجوع به اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای درس آموزی از دیدگاه ها و مواجهه های یک متفکر اسلامی، مرجع دینی و حاکم اسلامی (اندیشه، فقه و حکومت) با موضوع عدالت است که منبعی گرانسنگ در فهم معنای عدالت و نیز جایگاه آن در مسیر انقلاب اسلامی است. جایگاه عدالت اجتماعی در نظام هستی، ضرورت اقامه آن در جمهوری اسلامی ایران، سه گانه «عدالت، عقلانیت و معنویت» به عنوان چارچوب مفهومی اقامه عدالت اجتماعی، چیستی عدالت اجتماعی و ارکان شش گانه آن و در نهایت واکاوی ابعاد عدالت پژوهی، ساختار کلی نظام فکری موضوعی ح
محمدصادق ترابزادهجهرمی، سیدعلیرضا سجادیه، حسین سرآبادانی
کتاب حاضر از پنج بخش و ۱۲ فصل تشکیل شده است. در ابتدا مقدمه عادل پیغامی در خصوص عدالت اجتماعی و عدالت پژوهی طرح می شود. سپس متناسب با فصل بندی نویسنده از مقاله نظریات عدالت، چهار دسته از نظریات با عناوین برابری و نیاز، مطلوبیت گرایی و اقتصاد رفاه، شایستگی و تناسب به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. ساختار هر فصل شامل: خلاصه دیدگاه نویسنده، مقدمه، متن مباحثات و سوالات تمرینی می شود. این کتاب، یک کتاب آموزشی نیست بلکه سعی دارد تا دید خواننده را نسبت به گستره موضوعی عدالت اجتماعی باز کند و ضمن اق
دکتر عادل پیغامی، سیدعلیرضا سجادیه، محمدصادق ترابزادهجهرمی
هم سفر حسین (ع) ؛ تحلیلی نو از سلوک عاشورایی عزاداران حسینی در چهار سفر عرفانی ماهیان بااینکه در آب غوطهورند، ولی کمتر از چیستی آب خبر دارند. بیرون از این تنگ کوچک هیئتها، بیابانهای تفتیدۀ فراوانی است که با یک قطره از این آب، گلستان میشوند، امّا هنوز ما هیئتیها نتواستها یم تمام زندگی پیرامون خود را با آن گلستان کنیم. البته این آب حیات کار خودش را میکند و ما چه بدانیم چه ندانیم همین روضههای حسین(ع) است که اسلام را زنده نگه داشته و بهسمت گلستان ظهور فرزندش بهپیش میبرد. امّا خودآ گاهی
ابراهیم خانی
در این کتاب موضوعات زیر بررسی میشود: مبانی و اصول حکمت صدرایی ضرورت تربیت دینی موانع تربیت دینی تعاملات اجتماعی ذیل روش معرفتالنفس
ابراهیم راستیان
صحبت از زمانه و زمینه ارائه «نظریه ساخت اجتماعی واقعیت» چندان ساده نیست، چرا که «مفهوم ساخت اجتماعی واقعیت» خودساخته «نظریه ساخت اجتماعی واقعیت» است؛ در واقع نظریه ساخت اجتماعی واقعیت بستهبندی جدیدی از مجموعهای از مفاهیم ارائه کرده است که بیش از اینکه مفهوم ساخت اجتماعی واقعیت را توصیف کند، به آن شکل داده و آن را ساخته است؛ به همین خاطر است که میتوان گفت قبل از ارائه «نظریه ساخت اجتماعی واقعیت» توسط پیتر برگر و توماس لاکمن در سال 1966، مفهومی به نام «ساخت اجتماعی واقعیت» نیز وجود نداشته و طبی
حسن داناییفرد، مرتضی جوانعلیآذر
«خداوند به ما لطف کرده است و مارا در دورانی قرار داده است که در ذیل حکومت اسلامی و حاکمیت و ولایت الهی، بسیاری از نعمتهایی که در دورانهای گذشته به زحمت قابل اصطیاد بود، در دسترس ما قرار گرفته است. یکی از این نعمتها، نعمت تعلیم و تربیت دیگران یا همان علمآموزی و شاگردپروری است. امکانپذیر شدن این ارتباط و این مسیر از مجاری فیض الهی محسوب میشود و به راحتی شامل حال هرکسی نمیشود. چرا که با علمآموزی به دیگران و شاگردپروری وجود ما و عمل ما به واسطه کسانی که در آنها تأثیر میگذاریم تا قیام قیامت
استاد محمد رضا عابدینی, حسین قاسمی, دکتر علی جعفری هرستانی
رصدخانه عدالت اجتماعی در امتداد مسیر و حرکت خود تلاش کرده است زنجیره به هم پیوسته مطالبات و اقتضائات مهم مسئله عدالت اجتماعی در کشور از منظر مقام معظم رهبری را دنبال کند و پوشش دهد. پس از «فهم جوهره اندیشه حضرت آیتالله خامنهای در عرصه عدالت»؛ «نظریه اسلامی عدالت اجتماعی» و «شاخصی برای عدالت»، این بار به توفیق الهی نسخه اولیه «چارچوب پیوست نگاری عدالت» به عنوان مطالبه جدی از دولت سیزدهم تدوین و در دسترس علاقهمندان قرار خواهد گرفت. چارچوب حاضر مبتنی بر مبنای نظری تولید شده در رصدخانه و
رصدخانه عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
با تاملاتی در: «فرهنگ و اندیشه» اندیشه متفکران اسلامی، تعلیم و تربیت، پژوهش و حل مسئله، رسانه «سیاست و اجتماع» تاریخ و اندیشه سیاسی، نقد مسائل اجتماعی، خطمشی عمومی «اقتصاد و مدیریت» اندیشهها و سیاستهای اقتصادی، بازارها و نهادها، اقتصاد جدید در این شماره میخوانید: - انقلابی مظلوم - مطهری و نگاه سوم به انسان - سیرسلوکی در حل مسئله؛ پله اول - مکتب ناب معفول - پژوهش و راه دشوار اصلاح اجتماعی
جمعی از نویسندگان
در این شماره میخوانید: - انسان جهانی الهی - از چاله بحران تا چاه پسابحران - سلبریتیها و ابزاریابی سیاست عمومی - همراه با پرونده ویژه "حمایت از کالای ایرانی"
دکتر مهدی سپهری، دکتر محمدحسین قوام، دکتر نادر جعفری و جمعی از پژوهشگران مرکز رشد دانشگاه ...
72 نگاشت تخصصی در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سیاست از پژوهشگران مرکز رشد همراه با پرونده رونق تولید (نقطه مبارزه در جنگ اقتصادی)، پرونده حکمرانی (پلتفرم امتداد یا مهار سلطه)، پرونده مکتب مدرسه (آشنایی زدایی از مدرسه)، پرونده سلامت الکترونیک (پیدا و پنهان یک نقشه تغییر) در این شماره میخوانیم: گذر از وابستگی قبل از مسئله هفت خوان تغییر اقتصادی فرار از جهل اصلاحات رونق تولید به سبک غیرپولی فراموشی وظیفه راه رسیدن به راهحل اقتصاد مقدس فراموشی وظیفه سه سطح مقاومت چرخ
دکتر باقری لنکرانی، دکتر داناییفرد، دکتر فکری، دکتر ایروانی و جمعی از پژوهشگران مرکز رشد ...
در این شماره میخوانیم: دو نگاه تمدنی به بیانیه گام دوم انقلاب انقلاب اسلامی: حقیقتی «زنده و بالنده» صورت و سیرت انقلاب در بیانیه گام دوم راز و رمز بقای انقلابها: از دل تاریخ برای امروز «انفتاح فرهنگی» در ایران پس از انقلاب فرهنگ با چه معیاری سنجیده می شود؟ ارتباطات بازاریابی برای ترویج بیانیه گام دوم پشت دریاها شهری است: بازاریابی و گامهای پیادهی یک بیانیه منطق اقدام بیانیه گام دوم انقلاب جوان مومن انقلابی: محصول ممتاز گام نخست، پیشران اصلی تحقق گام دوم جایگا
استاد سیدمحمدمهدی میرباقری، استاد محمدرضا عابدینی،استاد محسن عباسی ولدی، استاد سید محمد ر...
«دامنه، قلمرو و میزان فساد در ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سالهای اخیر در کانون توجه افکار عمومی بوده است. برخوردهای قضایی با پرونده های چند هزارمیلیاردی در سالهای دهه 90، از سویی امید به مبارزه با فساد را زنده نگهداشته و از سوی دیگرها، بیمها و نگرانی ها در مورد ابعاد بحران آفرین فساد در لایه های مختلف قانونی، حکومتی و اجتماعی را افزایش داده است. در ماه های اخیر، امیدها به مبارزه فراگیر، غیرجناحی و قاطع با فساد زنده شده و حرکتهای مثبتی در سه قوه و بهطور خاص در قوه قضائیه دیده می
دکتر احمد توکلی، دکتر عادل آذر، دکتر کامران باقری لنکرانی، دکتر سیداحسان خاندوزی و پژوهشگر...
«عنوان سال 1399 از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به نام «جهش تولید» نامگذاری شد. انتخابی که در ادامه عناوین اقتصادی سالهای دهه نود شمسی بود. شدت گرفتن تحریمهای ظالمانه و گسترش بحران جهانی شیوع ویروس کرونا، بیش از گذشته توجه به تقویت بنیه «تولید ملی» را ایجاب میکند. نشریه حاضر مشتمل بر بیش از 23 نگاشت تخصصی پیرامون این موضوع و در چهار بخش تنظیم و تدوینشده است. پنجره اول با عنوان «هدایت تولید» به الزامات و موانع سیاستی در جهت تحقق «جهش تولید» پرداخته است. «فرهنگ تولید» عنوان بخش دوم نشریه ا
دکتر مدرس خیابانی، دکتر میرزاخانی، حجتالاسلام دکتر بیاتی و پژوهشگران مرکز رشد دانشگاه اما...
«کنکور» در نیمقرن گذشته تغییرات مختلفی را مشاهده کرده است؛ اما هیچ نیرویی تاکنون نتوانسته است آن را از میدان خارج کند. یکی از مهمترین دلایل بقایکنکور، فقدان نسخهای جایگزین اما کارآمد بوده است که بتواند ضمن تأمین منافعِ درستِ ذینفعان مختلف، انتقادات متکثر اهالی تعلیم و تربیت را نیز پاسخ دهد. مهمترین چالش کنکور آن بوده است که نمیدانیم ریشه مسئله در کجاست و سرِنخِ تغییر را از کجا بیابیم و آغاز کنیم. مسئله کنکور، «غربالگری و جهتدهی برای جایابی افراد در موقعیتهای تحصیلی، اجتماعی و شغل
محمدرضا کلاهی، کیانوش محمدی، اردوان مجیدی، حمید اسکندری و جمعی از پژوهشگران مرکز رشد دانشگ...
برای اینکه ایدهها و نظریههای علمی بتوانند قد بکشند و به افق کنش اجتماعی وارد شوند، باید ریشه خود را در زمین دوانده و در برابر کوران حوادث و شرایط مختلف همچنان کارآمدی خود را حفظ نمایند. هر چه تحلیل و تجویزهای ما برای مسائل اجتماعی، عمیق و دقیقتر باشند، تغییراتی مطابق و همراستا با ایدهآلهای ما در پی خواهند داشت؛ در این میان، متفکران جامعِ نظامساز به مثابه میانبری هستند که دو عرصه نظر و عمل را به هم متصل میکنند؛ بدین ترتیب، درخت اندیشه و نظریههای علمی با اشراب از مبانی و اصول فکری، در
حججالاسلام عبدالحسین خسروپناه و نجف لکزایی، مهندس صابر میرزایی، دکتر مرتضی فیروزآبادی و ...
در این کتاب با بهره بردن از دهها قاعده فلسفی و عرفانی برای هستیشناسی ابعاد مختلف حیاتهای اجتماعی، تلاش شده است تا به نحو عینی و برهانی نشان داده شود مشابه نسبتی که میان حقتعالی و عالم و یا میان نفس و بدن برقرار است، در حوزه مسائل اجتماعی، میان موجودات حقیقی و موجودات اعتباری نیز برقرار است و با اتخاذ این رویکرد مبنایی در حوزه مسائل اجتماعی، سدّ محکم میان موجودات اعتباری و حقیقی را شکسته و اجازه دهیم تا دریای معارف فلسفی و عرفانی به روی دشت معارف علوم انسانی و از جمله علوم اجتماعی جاری شود.
احساس کنجکاوی و حقیقت طلبی هم ذاتاً یک امر طبیعی و فطری بشری است و به ویژه این احساس در مورد تفسیر هستی و کنکاش پیرامون حقایق هستی و عوالم وجود، یک احساس برین انسانی و ناشی از فطرت ملکوتی و الهی انسان می باشد. از همین رو احساس علاقه و نیاز درونی و شخصی هر فرد نسبت به این علم نیز قابل درک و ستودنی است. بنابراین، مهم آن است که آدمی با بصیرت و بینش کافی و آگاهی لازم پیرامون این حوزه معرفتی به آن ورود پیدا کند و بتواند دورنمایی از فلسفه و حکمت الهی را به مثابه یک علم داشته باشد. داشتن بصیرت و آگا
علی جعفری هرستانی
حدود شش دهه است مراتع در آتش بیتدبیری میسوزند و دولت علیرغم آنکه خود باید پاسخگو باشد، عشایر و کشاورزان را عامل اصلی تخریب مراتع میداند. نظام عشایری ما تقریباً از بین رفته، درآمد و جمعیت عشایر رو به کاهش است و جوانانشان دیگر اقبالی به این سبک از زندگی ندارند. پیداست که حذف اثر مراتع از اقتصاد، جز فشار بیشتر به منابع آب و در عین حال، وابستگی بیشتر به واردات نهادههای خوراک دام، نتیجهای ندارد؛ پس مسئله مهم مرتع، مسئله و چالش امروز جمهوری اسلامی است. حال سؤال اینجاست: راز بهبود تولیدهای مرتعی،
دکتر علیاکبر مهرابی حجتالاسلام دکتر سیدعلی حسینی مهندس جواد مقیمی دکتر حسین بارانی و یاد...
کتاب «هیاهو، عزای حسینی در نگاه خمینی» تمام بیانات و مکتوبات امام خمینی(ره) درباره فلسفه قیام سیدالشهدا (ع) و فلسفه عزاداری بر ایشان به قلم سیدمهدی سرخان به صورت جامع و مانع بررسی شده و مطلبی از قلم نیفتاده است. بیانات ایشان که در موقعیتهای گوناگونی ایراد شده است به صورت کل واحدی درآمده و برخی از عبارات برخی دیگر را شرح داده و کامل میکنند. در نتیجه نگارنده عمدتاً وظیفه تنظیم بیانات را بر عهده داشته و سهم کمی از نگارش متن اصلی متعلق به اوست. این بیانات در این اثر ذیل منظومه و ساختاری نوین آ
سید مهدی سرخان
کتاب «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن» که حاصل پیادهسازی سخنرانیهای آیتالله العظمی خامنهای در ماه مبارک رمضان سال 1353ه.ش بود، جایگاه ویژهای در شناخت نگاه ایشان به اسلام و خوانش اجتهادی، نظاممند و مکتبی از بنیادیترین موضوعات آن پیدا کرد و رفته رفته جلسات تدریس و مباحثه آن در میان نخبگان انقلابی حوزوی و دانشگاهی و حتی محافل عمومی مذهبی شکل گرفت. ایمان، توحید، نبوت و ولایت چهار موضوعی بودند که در این سلسلهسخنرانیها با رویکردی بدیع و منسجم مورد بحث قرار گرفته بود، و علاوه بر تبیین کلّی م
بر خلاف «بیت» که محل بیتوتهکردن و نشستن است، «خیمه» منزلی برای اقامه و تدارکی برای به پا خاستن است. خیمههای خادمی اباعبدالله(ع)، منزل تدارک و اقامه است، نه منزل بیتوته و توقف، پس در آنها هم حق باید شناخته و شناسانده و اقامه شود، هم باطل باید شناخته و شناسانده شود و دشمنان که در رأس آنان ابلیس ملعون است، بایستی در آن رسوا شوند. خیمه خادمی ، به پا کردن پرچمها و نشانههایی است تا سالکان راه را گم نکنند و غافلان از غفلت خود خارج شوند. از این جهت، حقیقت خادمی، حقیقت عبودیت است و خادم معصوم(ع) جای
محمدرضا عابدینی
کتاب پیشرو که با عنوان اهل بیتی ها ؛ تحقق خانواده ولایی با مجالس حسینی نام گذاری شده است، تبیین سیر و سفر الهی را از خانه و خانوادۀ رحم ظاهری (که «اهلبیت» طینی انسان است) آغاز میکند و به «بیت الولایه» و رحم ولایی یعنی «اهلبیت(ع)» در نظام ولایی میرسد؛ و از آنجا نیز به رحم رحمانی توجه میکند. این سیر، حرکتی وجودی و توحیدی است. نگارش این کتاب برای اطاعت و اجابت دعوت رهبر معظم انقلاب در مورد مسئلۀ خانواده (در اواخر سال 1397) است. ایشان به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) در ملاقات با جمعی از مداحان
کتاب قدم عاشقی؛ حرکت کاروانی اربعین-امتداد عاشورا تا ظهور ماحصل سخنرانی های استاد محمدرضا عابدینی به مناسبت اربعین حسینی به کوشش حسین قاسمی است. کتاب قدم عاشقی؛ حرکت کاروانی اربعین-امتداد عاشورا تا ظهور در سه گفتار مستقل و در عین حال مرتبط با هم به شرح و بسط موضوع اربعین میپردازد. گفتار اول (اربعین و ظهور حق در طول تاریخ) دربردارنده نگاه تاریخی – تمدنی به جریان نبرد حق و باطل و نقش انبیا الهی در تاریخ انسانی و تبیین جایگاه حماسه عاشورا و توجه انبیا و اولی الهی به آن، به عنوان گلوگاه تاریخ
شاگردان بیشتر آن استادی را دوست دارند که بیش از آنکه به آنها علم بیاموزد با آنها اخت و نزدیک شود حتی اگر روش تدریس و بیانش ناقص باشد. این استاد دوست داشتنی بیشتر از آنکه علم بیاموزد در حال تربیت شاگردان است شاگردان را به کمال هدایت می کند اینجاست که معلمی را شغل انبیاء می نامند. در حقیقت معلم جایگاه کوچکی از امامت است و اگر استاد و شاگرد در مکتب اهل بیت باشند استاد در مقام و جایگاه نمیانده امام عصر خویش است و شاگردان را به سوی نور هدایت می کند. استاد محمد رضا عابدینی در کتاب شاگرد پروری دفتر پنج
کتاب «ادب عاشقی» با موضوع «آداب حضور در مجالس اهل بیت(ع)» برگرفته از نکات معرفتی و کاربردی مدرس برجسته حوزه علمیه قم و خطیب ارجمند؛ استاد محمدرضا عابدینی در جلسات متعدد سخنرانی در مجالس حسینی و هیأت های دانشجویی و … است که به اهتمام هسته های احیاء امر و منظومه فکری علامه طباطبایی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام و توسط علی جعفری هرستانی گردآوری و تدوین گردیده و مرحله به مرحله توسط استاد عابدینی تکمیل و تأیید شده است. این کتاب در ده فصل، در بر دارنده آداب مقدّماتی حضور در مجالس اهل بیت ع
اثر پیشِ رو تحت عنوان «جغرافیای مشترک: سلامت و علوم انسانی» با هدف ایجاد دغدغه سلامت و زمینهسازی برای حرکت علمی و عملی دانشجویان، دانشآموختگان، اساتید و اندیشمندان علوم انسانی و اجتماعی برنامهریزی و گردآوری شده است. با توجه به گستردگی موضوعی و همچنین محدودیتهای موجود، برای نسخه یکم، تنها توانستیم به برخی از موضوعات بپردازیم. این موضوعات با استفاده از ظرفیتهای بالفعل مانند «عدالت در سلامت» که تاحدی مطرح و مورد توجه است و یا بالقوه مانند «تابآوری» که ادبیات نظری آن در حوزههای اقتصادی پر
حمید ایزدبخش، سعید نجبا، محمد آزادی، محمدسعید صفاری
در دوران قضاوتهای متنوع از وضعیت عدالت اجتماعی در جامعه امروز ایران، سنجش و ارزیابی این ارزش بنیادین اجتماع از اهمیت مضاعف برخوردار است. شاخصهای ترکیبی، به عنوان یکی از ابزارهای مرسوم عصر معاصر در ارزشیابی، تحلیل و مقایسه جوامع بسط و کاربرد گسترده یافته است. کتاب حاضر، تلاشی است تا با طراحی «شاخص ترکیبی عدالت اجتماعی» مبتنی بر تقریری از نظریه اسلامی عدالت اجتماعی، عملکرد نظام جمهوری اسلامی ایران در حد فاصل سالهای 1385 تا 1395 را مورد سنجش و برآورد قرار دهد. این شاخص در سه حوزه اصلی اقتصادی
سیداحسان خاندوزی، علی مصطفویثانی، حسین سرآبادانیتفرشی
موضوع عدالت اجتماعي، همواره به عنوان يكي از اهداف عالي نظام اقتصادي اسلام مطرح بوده است.دايره اين عدالت بسيار گسترده است و همه ابعاد جامعه را شامل مي شود كه از جمله آن، بعد اقتصادي اين نوع عدالت است.عدالت اقتصادي درين معنا، مشتمل بر عدالت در توزيع فرصت ها، توزيع امكانات و توزيع ثروت در جامعه است. از آن جايي كه اثر حاضر به صورت مستقيم به منابع ديني اوليه نپرداخته است، بهترين منبع ثانوي براي استخراج نظريه اسلامي عدالت اجتماعي، رجوع به مجموعه اي از متفكران و انديشمنداني است كه با مبناي فكري مشترك،
حسین سرآبادانی
این اثر با هدف تببین حکمرانی فضای مجازی به روایت دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر محترم شورای عالی فضایمجازی در شش فصل به رشته تحریر در آمده است. فصل اول با عنوان «فضای مجازی و نظامهای اجتماعی» به دنبال تبیین چگونگی و ویژگیهای این تغییر و تحول در جوامع امروزی است تا بدین وسیله اشتراک افقی میان نویسنده و خواننده ایجاد نموده و چالشهای پیش روی حکمرانی این جوامع تحولیافته را ملموستر نماید. در فصل دوم تحت عنوان «حکمرانی فضای مجازی» ضمن بررسی مفهوم و رویکردهای موجود به حکمرانی فضای مجازی، مسا
دکتر سیدابوالحسن فیروزآبادی
آنچه امروزه به علم اقتصاد شناخته می شود ذاتاً قادر نیست اصول عدالت و ارزش های اخلاقی را مبنای دستگاه تحلیلی و الگوی سیاستگذاری های اقتصادی قرار دهد. علاوه بر این از تبیین پیامدهای فرهنگی- اجتماعی و سیاسی حاصل و سیاستگذاری های اقتصادی و مالی دولت و شرکت های بزرگ و موسسات پولی و مالی بخش های دولتی و خصوصی نیز عاجز است. از این رو اقتصاد متعارف را اقتصاد علم نما نامیده شده که متاسفانه بر دانشکده های اقتصاد حاکم است. مطالعه این کتاب به دانشپژوهانی که قصد ارتقای اقتصاد اسلامی را دارند توصیه می
دکتر مسعود درخشان